Forumindex
Bli medlemSökVanliga frågorMedlemslistaAnvändargrupperLogga in

Svara på ämnet Sida 1 av 1
Dimensionering av rör för tappvatten
Författare Meddelande

Svara med citat
Inlägg Dimensionering av rör för tappvatten 
Hej!
Jag har ett Höner och är nu i färd med att inreda övervåningen och därmed badrummet.
Skulle gärna få lite tips kring dimensionering av rör för tappvatten och föreslagen väg för dragning.
Jag antar att man antingen kan dra rör från toaletten nere och komma upp i anslutning till avloppet.
Eller så går jag direkt på pannan och drar rören längs väggen?
Kommer det räcka med 15mm rör fram, eller behöver man gå upp i dimension för matarledning och sen fördela där uppe sen?
Upplever ni tryckfall eller problem med tid innan varmvatten kommer?
Vi har byggt om en del och har både dusch, badkar och tvättmaskin på övervåningen. (En kupa på framsidan som numera är badrum)
Tänker hur som helst att jag använder Pex rör irör

Stefan

Svara med citat
Jag har inte börjat med toan, gjort allt annat klart uppe dock, så rören är dragna.
Jag har dragit Uponor Rör I Rör 18 mm. Skydssröret är 23mm utvändigt så det blev perfekt att dra i snedtaket då jag använde 28x70 gles i taket.

Jag drog från pannan, genom VP-rören i bjälklaget, upp i snedtaket, genom installationsskiktet i väggen i takuppa.

Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post

Svara med citat
Jag läste någonstans att det kan skilja upp till 10 sekunder på att få fram varmvatten mellan 15 och 18mm på en strecka på 10-12meter.
(Jag hittade någon tabell..)
Jag får en känsla av att det hela tiden blir en avvägning mellan flödet och "tiden" här.
Läste också att man kunde dra fram flera (smala) ledningar för att på så sätt få fram vv snabbare. Dvs, tex en egen till handfatet där det kanske är mest irriterande att få vänta.
Var det någon särskild anledning till att du valde 18mm istället för 15mm?

Svara med citat
Jag läste någonstans att det kan skilja upp till 10 sekunder på att få fram varmvatten mellan 15 och 18mm på en strecka på 10-12meter.
(Jag hittade någon tabell..)
Jag får en känsla av att det hela tiden blir en avvägning mellan flödet och "tiden" här.
Läste också att man kunde dra fram flera (smala) ledningar för att på så sätt få fram vv snabbare. Dvs, tex en egen till handfatet där det kanske är mest irriterande att få vänta.
Var det någon särskild anledning till att du valde 18mm istället för 15mm?

Det var ett tag sedan jag drog dessa så Smile Men jag har säkerligen sett någon här på forumet som kört med 18mm. Sedan har jag även kört 18mm på pexen till radiatorerna, så det var smidigt att beställa samma sort till allt Smile

Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post

Svara med citat
Jag körde med 15mm PEX. Takdushen funkar bra=inga problem med flöde.
Får snabbare varmvatten på övervåningen än jag får till badrummet på nedervåningen.

Svara på ämnet Sida 1 av 1
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |

Sidan tog 0.28 sekunder att ladda.